Zorginkoop voor de WLZ: dat werkt zo

Gepubliceerd op: Daphne Freese

Zorginkoop voor de WLZ: dat werkt zo

Vanaf 1 juni 2020 gaat de zorginkoop voor de Wlz (Wet langdurige zorg) van start. Maar: hoe gaat het proces van zorginkoop in zijn werk? Wat zijn de voordelen en waar moet je rekening mee houden? Met deze tips is jouw zorgorganisatie goed voorbereid.

Wat houdt zorginkoop precies in?

De inkoop van gezondheid- of welzijnszorg door zorgverzekeraars en zorgkantoren wordt ook wel zorginkoop genoemd. Biedt jouw organisatie zorg vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz)? Dan kun je door jouw regionale zorgkantoor gecontracteerd worden. De ingekochte zorg wordt vervolgens beschikbaar gesteld aan de zorgconsument; de cliënt.

Wat zijn de voordelen van zorginkoop?

Het contracteren van zorg biedt – voor een vastgestelde periode – zekerheid. Niet vreemd dus, dat de meeste zorgaanbieders zich jaarlijks voorbereiden op de inkoopprocedure. Toch heeft zorginkoop ook andere voordelen. We noemen er een paar voor je op:

  • Minder administratieve last – Is er sprake van een contract? Dan weet je zeker dat je binnen het gestelde budget de zorg kunt leveren én dat de cliënt de zorg vergoed krijgt. De declaraties? Die dien je in bij het zorgkantoor. Bovendien worden er vooraf afspraken gemaakt over de tarieven, zodat je nooit voor verrassingen komt te staan.
  • Meer zichtbaarheid – Als gecontracteerde zorgaanbieder word je door cliënten beter gevonden en werk je doorlopend aan je bekendheid.

Kom jij in aanmerking voor contractering?

Dit kun je nagaan in het landelijk beleidskader en het inkoopbeleid van de regionale zorgkantoren. Vanaf 1 juni 2020 worden de publicaties van deze stukken verwacht. Dit geldt ook voor het inkoopbeleid Wlz/ggz voor 2021. Twijfel je of jij in aanmerking komt? Stuur ons gerust een bericht.

Waar moet je bij zorginkoop rekening mee houden?

Als je gecontracteerde zorg wilt bieden, komt er heel wat op je af. Wil je de kans op een zorgcontract vergroten? Vergeet dan niet stil te staan bij het volgende:

  • Vraag een uittreksel van de KvK op – Om te bewijzen dat je bent ingeschreven in het handelsregister, heb je een uittreksel van de KvK nodig. Dit uittreksel mag in de meeste gevallen maximaal zes maanden oud zijn.
  • Zorg voor een verzekering – Om het risico voor de zorginkoper zo laag mogelijk te houden, wordt van zorgaanbieders verwacht dat zij goed verzekerd zijn.
  • Implementeer een kwaliteitssysteem – Met een kwaliteitssysteem zorg je ervoor dat de kwaliteit van jouw zorg altijd op het gewenste niveau blijft. Ook zorginkopers verwachten dat jouw organisatie aan de vastgestelde kwaliteitseisen voldoet.
  • Versterk je team met deskundig personeel – De kwaliteit van je zorg staat of valt bij de deskundigheid van je personeel. Zorg er dan ook voor dat je de kennis en kunde in jouw organisatie in het vizier houdt. En vergroot waar mogelijk de kennis in de vorm van trainingen.

Dit zijn een aantal voorbeelden van eisen die in de inkoopprocedure worden gesteld. Zicht krijgen op alle eisen? Wij helpen je graag.

Bij zorginkoop is plannen de sleutel tot succes

Wil je de kans vergroten op een succesvolle contractering? Zorg er dan voor dat je het contracteerproces tijdig voorbereidt. Dit kun je zelf doen – of uitbesteden aan een specialist. Bij Buro KliX kun je terecht voor al je vragen op het gebied van zorginkoop.

Wij ondersteunen overigens niet alleen bij zorginkoop voor de Wlz, maar ook voor de wijkverpleging. Neem gerust contact met ons op. Heb je hulp nodig bij de aanbesteding voor de jeugdhulp of Wmo? Ook dan kun je bij ons terecht.