Voorkom onnodig ziekteverzuim met een vertrouwenspersoon

Gepubliceerd op: Daphne Freese

Voorkom onnodig ziekteverzuim met een vertrouwenspersoon

Meer dan 1,2 miljoen Nederlanders krijgen op hun werk te maken met ongewenste omgangsvormen, zoals pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie of agressie.¹ Van alle beroepsgroepen krijgen verpleegkundigen het vaakst te maken met ongewenste seksuele aandacht van patiënten of andere externen. In 2021 ging het zelfs om 37 procent van de mbo-verpleegkundigen.²

De gevolgen van ongewenste omgangsvormen zijn groot. Het verzuim voor medewerkers die gepest of geïntimideerd worden, loopt op tot bijna 12 procent.³ Genoeg redenen om ervoor te zorgen dat jouw organisatie een fijne plek is om te werken. Een deskundige vertrouwenspersoon kan je daarbij helpen.

Even een opfrisser over de Arbowet en het PSA-beleid

Zoals je waarschijnlijk weet, ben je als werkgever vanuit de Arbowet verplicht om je medewerkers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting (PSA). PSA wordt veroorzaakt door ongewenste omgangsvormen of een te hoge werkdruk. Dit kan uiteindelijk leiden tot lichamelijke, psychische en sociale klachten bij medewerkers.

De Arbowet verplicht je om de risico’s in kaart te brengen met behulp van een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E). Op basis daarvan stel je een plan van aanpak op waarin je laat zien hoe je PSA voorkomt. Dit wordt gecontroleerd door de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). De Inspectie SZW raadt aan om in ieder geval het volgende te doen:

  1. Stel een gedragscode op, waarin je communiceert welke normen en waarden op de werkvloer gelden en hoe je handelt bij ongewenste omgangsvormen.

  2. Zorg voor een klachtenregeling en stel een klachtencommissie aan met onafhankelijke, deskundige en onpartijdige leden.

  3. Zorg dat er opvang, begeleiding en nazorg is voor medewerkers die te maken krijgen met ongewenste omgangsvormen. De persoon die medewerkers opvangt moet daarvoor goed toegerust zijn, zoals een vertrouwenspersoon.

  4. Zorg dat je passende maatregelen treft richting de dader(s).

  5. Communiceer actief met je medewerkers wat jij als werkgever doet om ongewenste omgangsvormen te voorkomen en wat medewerkers kunnen doen als zij ermee te maken krijgen.

De rol en het nut van een vertrouwenspersoon

Wist je dat intern ongewenst gedrag de op één na belangrijkste risicofactor is voor een arbeidsongeval met verzuim?³ Als je uitgeput raakt door pestgedrag of ander ongewenst gedrag, kan dat enorme gevolgen hebben. Denk bijvoorbeeld aan fouten bij het uitvoeren van verpleegtechnische handelingen. Een vertrouwenspersoon speelt een belangrijke rol in de preventie van dit soort situaties.

Wat doet een vertrouwenspersoon precies?
Een vertrouwenspersoon is een veilig en onafhankelijk aanspreekpunt in de organisatie. Medewerkers kunnen bij deze persoon terecht om hun verhaal te delen of om advies te vragen. Gesprekken met een vertrouwenspersoon zijn altijd vertrouwelijk, tenzij het om een ernstig strafbaar feit gaat.

Kort samengevat doet een vertrouwenspersoon het volgende:

  • Medewerkers opvangen, begeleiden en informeren
  • Signaleren, rapporteren en gevraagd en ongevraagd adviseren
  • Uitleggen wat de volgende stappen zijn in de betreffende situatie

Daarmee speelt de vertrouwenspersoon een belangrijke rol in de vroegtijdige signalering van ongewenst gedrag op de werkvloer én het terugdringen van onnodig verzuim als gevolg van PSA.

Wie benoem je als vertrouwenspersoon?

Veel organisaties kiezen ervoor om een interne vertrouwenspersoon te benoemen, omdat deze persoon bekend is met de organisatie, de cultuur en de medewerkers. Toch kun je ook een externe vertrouwenspersoon inschakelen. Dit heeft een paar belangrijke voordelen:

  • Een externe vertrouwenspersoon heeft geen belang in jouw organisatie. Daardoor is de drempel lager en durven medewerkers vaak sneller een melding te maken.

  • Een externe vertrouwenspersoon is gespecialiseerd en heeft vaak jarenlange ervaring op dit gebied. Daardoor kan deze persoon als geen ander jouw team voorlichten (zie ook punt 5 van de adviezen die de Inspectie SZW geeft).

Wil jij onnodig ziekteverzuim voorkomen?

Dan vertellen wij je graag meer over het introduceren van een externe vertrouwenspersoon in jouw zorgorganisatie. Samen even sparren? Mail naar info@buroklix.nl of bel 038 200 41 21.

Bronvermelding