Zo meet je kwaliteit binnen jouw zorgorganisatie
Gepubliceerd op: – Daphne Freese

Als zorgaanbieder werk je continu aan de kwaliteit van zorg. Uiteindelijk wil je het beste voor je cliënten. Benieuwd hoe de kwaliteit van zorg er in jouw organisatie voor staat – en hoe je dit structureel verbetert? Wij vertellen je er graag meer over; van kwaliteitsmeting tot kwaliteitssysteem.
Bepaal jouw ideale zorgproces
Voordat je de kwaliteit van je zorg kunt meten, is het (zowel voor nieuwe als bestaande belangrijk om een stip op de horizon te hebben. Wat zijn je missie en visie? Op welke doelgroep(en) is je zorg gericht? En waar wil je als organisatie naartoe? Uit je bedrijfsidentiteit vloeit je werkwijze (en de daarbij behorende processen) voort. Dit vormt het uitgangspunt voor de kwaliteitsmeting.
Onderzoek hoe je organisatie er nu voorstaat
Om inzicht te krijgen in de huidige stand van zaken, is een nulmeting een goede eerste stap. Hoe lopen de processen binnen je organisatie? En in welke mate voldoe je (al) aan de wet- en regelgeving van de zorgsector waarin je opereert? Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz), maar bijvoorbeeld ook aan de diverse toetsingskaders van de IGJ. Met een nulmeting kan hierop getoetst worden.
Ben je al wat verder? Dan kun je ook een interne audit (laten) uitvoeren. Dit kan op elk proces binnen je organisatie; van het primair proces of het personeelsproces tot het medicatieproces. Door vervolgens de verbeterpunten uit de interne audit om te zetten in een actieplan, wordt kwaliteit onderdeel van je leer- en verbetercyclus.
Focus op de kansen en verbeterpunten
Wat zijn de uitkomsten van de nulmeting of interne audit? Waar liggen de kansen en verbeterpunten? Ga hiermee aan de slag. Zorg dat je doorlopend je interne processen blijft verbeteren. Dit doe je aan de hand van de Plan-Do-Check-Act-cyclus:
- Plan – Bepaal wat je wilt bereiken en stel hier een plan voor op
- Do – Voer het plan uit dat je in de vorige fase hebt opgesteld
- Check – Controleer of de acties in het plan het gewenste resultaat hebben
- Act – Bepaal of je moet bijsturen – of standaardiseer je succesvolle werkwijze
Implementeer een kwaliteitssysteem
Wil jij – zonder gedoe – de kwaliteit van zorg binnen jouw organisatie verbeteren? Met een kwaliteitssysteem integreer je kwaliteit op een slimme en simpele manier in je werkwijze. Daarmee blijft niet alleen de kwaliteit van zorg op een hoog niveau, maar stel je jouw medewerkers ook in de gelegenheid hun werk zo efficiënt mogelijk uit te voeren. Zonder teveel gedoe.
Wil je vervolgens een kroontje op je werk? Dan kun je jouw kwaliteitssysteem laten toetsen door een certificerende instelling, bijvoorbeeld volgens het HKZ- of ISO-keurmerk. Met een keurmerk bewijs je dat zorg in jouw organisatie op één staat.
De kwaliteit van zorg meten. Dat is minder ingewikkeld dan je denkt. Heb je hulp nodig bij het verbeteren van jouw zorgproces? Neem gerust contact met ons op.